Proteïne dieet

Begeleid afslanken

Je kan ook bij ons terecht voor voedingsadvies op maat. Samen met jou zoeken we naar een goed en evenwichtig voedingspatroon waarin je niet het gevoel hebt dat je constant moet opletten.

Echt veel overgewicht? Of snel enkele kilo’s verliezen? Dan stellen we jou het proteïne dieet voor.


Het dieet

Het proteïne dieet is geen nieuwe methode. Al 30 jaar geleden werd het ontwikkeld aan de gerenommeerde Harvard Universiteit in de Verenigde Staten. Het dieet heeft zichzelf bewezen en is daarom nu nog steeds zeer populair.

Geen honger

Het principe van deze methode is dat je een erg eiwitrijk dieet volgt. Suiker en dus ook koolhydraten worden geschrapt uit je voedingspatroon. Toch zal je geen hongergevoel hebben tijdens het volgen van dit dieet. Hoe komt dat? Dit komt doordat het proteïne dieet je stofwisseling verandert. Normaal verbruikt het lichaam suikers en koolhydraten voor de energiebehoefte, maar als die afwezig zijn zullen vetten (reserves) worden verbrand. Bij het volgen van het proteïne dieet gebeurt dat al na twee tot drie dagen. Het lichaam gaat in ‘ketose’, een natuurlijke reactie als er geen koolhydraten beschikbaar zijn. Er komen dan zogeheten ‘ketonen’ vrij die zorgen voor energie en het stillen van de honger.

Hulp

Het lichaam kan niet helemaal zonder koolhydraten. Maar bij het proteïne dieet is het van belang dat je slechts een minimale hoeveelheid in je lichaam krijgt, anders schakelt je lichaam meteen weer over op het verbranden van koolhydraten in plaats van vetten. Dat is het beruchte ‘jojo-effect’ en dat is niet de bedoeling, want je wil immers snel afvallen. Daarom zijn er speciale producten op de markt die je helpen bij je proteïne dieet. Speciale drankjes, koekjes, desserts, maar ook complete maaltijden.

Snel resultaat

Zoals eerder aangehaald zal je lichaam na twee tot drie dagen al vetten gaan verbranden. Je zult dan ook al snel merken dat je gewicht verliest. Dit snelle resultaat is één van de redenen waarom het proteïnedieet zo geliefd is. Bij andere diëten duurt het langer vooraleer je resultaat ziet. Daardoor verliest men vaak de motivatie om door te zetten. Bovendien, in tegenstelling tot veel andere diëten, blijft je spiermassa intact bij het volgen van het proteïne dieet. Dit is dankzij de hoge aanvoer van eiwitten. Deze zijn niet alleen belangrijk voor je spieren, maar ook voor het hart, de lever, de nieren, de ogen en je botten.